Finfina svenska nyplockade äpplen! Men kunderna..... de finns tyvärr inte här |
I Västergötland finns idag 121 stycken. De flesta lokaliserade till Västgötaslätten i Skaraborg.
-Men var finns kunderna?
-De finns inte där gårdsbutikerna ligger.
I Hjo kommun finns sju stycken gårdsbutiker där du kan köpa blåbär, ost, sparris, bisonkött och fårskinn och garn.
I Hjo kommun bor 8.880 personer. Ett alldles för litet kundunderlag. Alltså måste kunderna komma körande från Skövde, Karlsborg, Tibro, Tidaholm, Skara och andra orter.
Detta drar bensin. mycket bensin helt i onödan.
Ska varje kund åka 4-5 mil på dåliga gårdsvägar för att handla drar det miljontals liter extra per år.
Sätter man det i relation till att bonden kunden köper av sparat 20 liter diesel i timmen på att plöja 2 centimeter ytligare så får inte jag miljöekvationen att gå ihop. De koloxidutsläpp bonden sparar äts tusenfallt upp av bondens kunder.
Västra Götalands län är tättbefolkat men det är väldigt skevt tättbefolkat.
Gamla Göteborg och Bohus län har mer än tredubblat sin befolkning sedan 1880 till närmre 900.000. Gamla Älvsborg län har fördubblat sin befolkning till närmre 500.000 medan gamla Skaraborgs läns står still på 270.000 invånare.
Förr fanns det, jag det finns än men i mindre skala, torghandel i varje västgötsk stad.
Bönderna körde sina varor dit och sålde dem var och varannan dag. Det var effektivt ur samhällssynpunkt. Alla de som handlade på torget kunde gå dit och slapp åka runt till kanske ett halvdussin gårdar för att få ihop sin middag. Varorna var så färska och nyodlade de kunde bli.
Matematiskt, ekonomiskt, och miljömässigt enda vägen är att ha gårdstillverkning men sälja där kunderna finns.
Att låta en lastbil samla upp varorna vid gårdarna och köra dem dit kunderna finns. I Västra Götaland finns tre större befolkningskoncentrationer, den minsta är Skövde med 50.000 invånare sen kommer Trestadsområdet, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, med 150.000 invånare och giganten Göteborgsregionen med 900.000 invånare.
De kan göra gårdstillverkning lönsam. Mycket bättre än vad vi 9000 Hjobor kan.
Varorna skulle ändå vara lika närodlade även om de säljs i "Bondens saluhall" i Göteborg som på gården. Större är inte Västra Götaland än att en långtradare kör från ena ändan till den andra på ett par tre timmar.
Vinnaren skulle vara miljön. En utsläppskälla för samma mat som annars skulle kosta 1000-tals utsläppskällor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar