onsdag 1 juli 2015

-Häxa eller kemist?
-Beror på om jag öppnar munnen!

För några hundra år sedan hade jag kallats häxa. Idag kallas jag kemiingenjör.
Häxjakten från då är densamma idag. Den bara bedrivs på Facebook istället.
-Skillnaden mellan de kloka gummor som förr tillredde sina brygder
och en kemist idag är ganska liten.

-För att bli klok gumma fick man gå i lära hos en ännu klokare gumma under lång tid.
Jag har på tre år blivit högskoleingenjör i kemi men fortsätter fyra terminer till för att bli civilingenjör i kemi.
För mig som kvinna är det nödvändigt att vara bättre utbildad än männen för att kunna slå mig fram i en mansdominerad värld.
Det är den bistra sanningen.
Det finns en grupp män som till varje pris vill trycka ner en kvinna så fort de bara får chansen.
Facebook, Twitter och Instagram är deras främsta tummelplatser.
Inte minst Zara Larssons åsikt om att könsfördelningen bland artisterna på Bråvallafestivalen var skev fick kvinnohatarna att breda ut sig i kommentarsfälten.
Allt från att försöka förlöjliga henne till hot som, jag citerar henne:
Högst upp på deras önskelista vill dom helst att någon ska våldta mig, misshandla mig och oftast till och med mörda mig
, skrev hon på Instagram.
-Det är en sjuttonårig flicka ni ger er på! -Psykisk barnmisshandel.
Jag är sex år äldre vilket dels innebär att att jag inte uttrycker mig på samma sätt som jag gjorde när jag var sjutton år. Vilket är en naturlig utveckling av livserfarenhet. I tonåren finns inget grått bara svart och vitt.
Dels skiter jag i fåniga kommentarer. De säger mer om skribenten än om mig. Den som hotar och försöker med härskarteknik har redan innan han skriver förlorat slaget.
Bristen på sakargument blir så uppenbar när hot som "jag ska våldta dig ditt lilla luder" eller "du behöver en riktig kuk din flata" haglar i kommentarsfälten.
Öga mot öga möter man sällan den sortens verbala angrepp det är mer eller mindre klumpiga försök till härskarteknik man utsätts för. De är rätt lätta att bemöta. När man insett att utövaren av härskarteknik egentligen är rädd för en. De upplever att deras könsroll är hotad i och med att kvinnan oftast är bättre utbildad.
Väntar på en karl som vågar ta diskussionen öga emot öga
istället för anonymt på Facebook.
Ganska lång väntan ser det ut som det ska bli.
Fakta är att 70% av högskoleplatserna innehas av kvinnor idag. Inte på grund av någon kvotering utan på grund av den kvinnliga dugligheten.
Kvinnor ser inte skolan som ett tvång utan som en möjlighet till en bra framtid och tar vara på möjligheten att lära sig något.
Många killar när jag gick i skolan var mer intresserad av hur säckiga och nedhasade deras jeans kunde bli (bläh) och sket fullständigt i skolan.
Det är klart att om killar, som jag gör, ser en framtid med ett samhälle av välutbildade kvinnor i toppen och män som utför enklare kroppsarbete så kan det säkert upplevas som ett hot.
Lösningen på det problemet är inte att trycka ner kvinnor killar.
Lösningen är att anstränga sig i skolan och utbilda sig.
-Ni killar har lösningen i er egen hand.
Ta fram lite energi och ta vara på den möjligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar