fredag 30 januari 2015

-(H)jorden till Emha - kom in!

Länge leve antikvariaten!
Råkade titta in på ett antikvariat i Haga förra helgen.
Hittade Carl Larssons böcker Ett hem och Spadarvet för 80 :-. I rätt upplaga med de rätta färgerna. Det finns en tryckning där färgerna blivit alldeles för kalla. Car Larssons använde en varm färgskala.
Spadarvet har underrubriken -Mitt lilla lantbruk.
Studerade bilderna länge och kände hur jag saknade lukten av fuktig vårjord.
Du kan ta tjejen från landet men aldrig landet från tjejen.
Igår när jag var och veckohandla råkade jag få se en blomsteraffär intill mataffären.
Det blev visst ett litet besök där. Kom ut med en påse såjord, en påse permakulit att toppa jorden med så den inte torkar ut så fort och ett antal fröpåsar. Ett litet tillsatslysrör över fönsterbrädan har jag redan.
I helgen ska jag så pelargon, flitiga lisa och tomat.
Smörgåskrasse också men det ska vi prova på permakuliten. Hushållspapper och bomull funkar inte, de har för hög sugförmåga numera och torkar ut för fort.
Även om jag valt ett stadsliv så finns det inom mig -spadarvet.
På våren när det blir ljusare får jag en liten släng av hemlängtan. Våren är så påtaglig på landet.
Lukten av våt jord, kalvar och lamm som föds. Små förskrämda blad som sticker upp näsan.
Har inte tid att åka hem nu så jag fick ta en sväng till SL-landet istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar