måndag 23 mars 2015

-Varför måste staden ligga i staden?

Dags att lämna "paradiset" och åka till jobbet. Hemma igen om tio-tolv timmar
Kafferast. Klart bättre än ett lunchrum med uselt automatkaffe
Sverige är världens främsta it-nation.
Vi har det mest utbyggda bredbandet i världen.
Även datoranvändningen är högst i världen.
Ändå utnyttjar vi möjligheterna så illa.

Redan i internets barndom förespåddes att man i framtiden (då) skulle kunna sitta var som helst och
jobba.
-Men gör vi det?
-Nej! Inte i någon högre grad.
Efter jobbet tittar vi till de miljövänliga gräsklipparna
Martin och jag fick Svensk Fastighetsförmedlings reklam i brevlådan.
En tjock tidning med hela villautbudet i Bohuslän, Dalsland, Västergötland och Halland.
Inte för att vi tänker köpa hus. Det ligger långt, långt, långt över vår budget för närvarande.

Men se i en katalog kostar inget. Det kan åtminstone ge en målbild som det känns värt att sträva efter.
Såg ett par fantastiska villor med havsutsikt och stor tomt inom en halvtimmes pendlande från Göteborgs centrum. Mer än en timmes pendlande varje dag är nog max vad jag kan tänka mig. Man ska ju kunna få tid att njuta av allt sitt fina också.
På väg ner till stranden för ett kvällsdopp

Det fanns flera villor som skulle passa oss perfekt.
Men så var det ju det här med priset.
I en överhettad bostadsmarknad som i storstäderna är villapriserna inte höga, de är inte ens skyhöga de är astronomiska. Enbart för avpolletterade bankdirektörer med skyhöga fallskärmar och knarkhandlare.

Utökar man pendlingsavståndet till en timma så sjunker priserna rejält. Innanför den gränsen hamnar Kungälv, Stenungsund, Trollhättan, Vänersborg, Partille, Lerum, Floda, Alingsås, Herrljunga, Härryda, Bollebygd. Borås. Kungsbacka,Varberg och Falkenberg.
Är det inte badväder kan man gå ner till bryggan och få lite havsluft
Här kan man få dubbelt så mycket hus för mindre än halva priset.
Men man blir borta från hemmet i tio, tolv timmar om man jobbar i Göteborg.

Nu läser båda jag och Martin läser till yrken som man mycket väl kan sköta från arbetsrummet i villan.
Kanske åka in till Göteborg en eller två dagar i veckan och sedan jobba hemifrån tre eller fyra dagar.
En klar vinst för miljön.
Varje bil, bara i Västra Götaland finns 750.000 personbilar, som står parkerad hemma fyra dagar i veckan minskar växthusgaserna med 80%. Personbilar i Sverige släpper ut 10.753.000 ton CO2-ekvivalent varje år. Genom att arbeta hemma fyra dagar i veckan skulle vi kunna spara 8.000.000 ton CO2-ekvivalent varje år.

-En del skulle säga att jag "drömmer rosa drömmar". Själv skulle jag nog hellre säga att jag "sätter upp en målbild".
Kom igen 2025 så får vi se vilket som är rätt. 

3 kommentarer:

  1. När jag hade får gick jag ofta och tittade till dom topless...NOT

    SvaraRadera
  2. Gaaaah! Varför fick jag ingen varning om att det förekommer bröstvårtor här??
    Våra amerikanska vänner vet ju hur allvarligt detta är... lol ;)

    SvaraRadera
  3. Tvärtom Iendi, väldigt logiskt att se till fåren i hagen vid badstranden när man ändå badar.
    Jag blir lite beklämd att ni 2015 reagerar mer på mina bröstvårtor än på landsbygdens utarmning.
    Hade det varit Martin som stått i badbyxor och bar överkropp hade ni inte reagerat.
    Fy så fördomsfullt

    SvaraRadera