tisdag 19 november 2013

-Fy så fördomsfull du är!

-Sniff, sniff! -Matade hon grisarna innan hon kom hit till festen?
Knappast, corps de logiet ligger 150 meter från djurstallarna och vi har inte ens svin.
-Allt hänger på hur man presenterar sig.
Är fortfarande i den åldern då man förr eller senare frågar vad mina föräldrar gör.
"Alla" i omgivningen är ju studenter och har inga egna yrken än.

Svarar man "fel" blir man betraktad som ett konstigt djur.
Att mamma är företagsjurist är okey, att pappa är agronom går också någorlunda bra. Men säger jag att "farsan är bonde" då hjälper det inte att gården finns med på Västergötlands topp-100 i storlek. Det händer till och med att vissa börjar sniffa efter gödsellukt i mina kläder.
Säger jag däremot att "pappa är VD för att livsmedels-producerande företag med 12 årsanställda och 4-6 säsongsarbetare" då blir folk nästan lite imponerade.
-Allt är Astrid Lindgrens fel.
Allt för få idag vet vad ett lantbruk är. Bilden av mig de får på näthinnan är "Anna och Britta i Bullerbyn och hur de ligger på knä och rensar rovor eller Emils lillasyster Ida. Sen kan jag i och för sig se vissa likheter mellan Emil och mellanbrorsan nuvarande kaptenen vid försvarsstaben när han var liten. Tror dock att hyss inte kräver en bondgård för att bli utförda.
Livsmedelsproduktion idag kräver sjukhushygien. Ska man gå in i djurstallarna får man byta om till skyddskläder. Inte för att skydda sig utan för att skydda djuren från smitta. När man går ut får man byta igen. Mellan djurstallarna och mjölkrummet finns ingen annan förbindelse än rören från mjölkmaskinen.
Mjölken du dricker har inte varit i kontakt med någon människa från kon till din mun.
Jag kan vara hemma i veckor utan att komma närmre jordbruksdelen av företaget än 150 meter.
-Hur många villaägare bor inte närmre ett jordbruk än 150 meter i Västergötland, Halland och Skåne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar