onsdag 10 april 2013

Lite salmonella till lunch?

En typisk vägkrog. Du står på parkeringen och undrar om du vågar äta här.
Salmonella i sallad - smaskens
Jag körde från Hjo till Mölndal i söndags. När jag kom till Vårgårda sa min mage till mig att det var
dags för lunch.
Den enkla lösningen på det var att göra som jag gjorde och svänga in till Vårgårda-Rasta.
Där fanns mycket riktigt hygglig lunch till hyggligt pris. Rent och fräscht var det i lokalen så där vågade jag äta.
Alla matställen håller inte samma standard. Sommartider är magsjuketider. Enda orsaken till magsjuka är dålig hygien.
Hårt uppfostrad med sträng jordbrukshygien hemifrån blir jag lika arg när jag läser om krogar som fått stänga p.g.a dålig hygien om hur kunder blivit rejält magsjuka tack vare slarv.
Campylobakter - inte gott.
Många tror fortfarande att en bondgård är ett enda gödselstinkande bit av lort-Sverige. Inget kan vara mer fel när det gäller ett modernt jordbruk. Hygienkraven är de samma om inte strängare än
i livsmedelsindustrin. Det finns t.ex ingen möjlighet att gå från djurstallarna till mjölkrummet. Stallkläderna stannar i stallet, där finns möjlighet att duscha och byta kläder ungefär som på en idrottsanläggning.
Händerna tvättas till de spricker sönder.
Därför blir jag så arg när någon klant spräcker hygienkedjan och
folk blir sjuka av maten.
Bufféer och smörgåsbord är
eldorado för t.ex Listeria.
Nu kan du bli din egen livsmedelsinspektör i Second Life.
Hoppa till Food game och testa om du kan bli godkänd som livsmedelsinspektör. Det finns fjorton fel att upptäcka. -Jag klarade tretton så du kan tävla mot mig om du vill. Det stället stängde jag på stående fot. Helst för gott.
God livsmedelshygien är inte svårt det kräver bara en tanke före.
Tvätta händerna, kyl snabbt. -Dåligt tvättade händer någonstans i kedjan är huvudorsaken till magsjuka.

Sex fel såg jag direkt vid första anblicken, de finns alla i den här bilden. Resten krävde lite letande och öppnande av dörrar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar