måndag 11 februari 2013

Fina djur och bad-boys

På landet går alltid djuren i första hand. Jag kan gå och dricka ett glas vatten om jag är törstig eller ta mig en smörgås
om jag är hungrig. Det kan inte djuren. De litar helt på och är helt beroende av att jag ska ge dem det de behöver när de behöver det.
När jag var sexton och precis tagit traktorkortet fick jag köra ut vatten till fåren vi hade på bete. Det var fyra hagar som skulle ha 250 liter vatten vardera. Man fyllde en tankvagn med 1 kbm vatten från brunnen vilket tog drygt en timme. Sen var det bara att köra ut till de olika hagarna.
Det var en het sommar så detta måste göras två gånger om dan. Grindarna var moderna vältgrindar så de körde man bara över med traktorn så reste de sig när man passerat. Traktorn däremot var inte direkt modern. Ingen luftkonditionering och en väldigt het sommar. Klädseln var den vanliga bonnklädseln flanellskjorta, blåställ och stövlar. Precis. Varmt som i en bastu. Första hagen gick bra för där stod vattenhon i skugga. Andra hagen däremot där gassade solen för fullt. Kände hur flanellskjortan blev genomvåt av svett så den åkte av. Blåställets framstycke fick fungera som bh. Tredje hagen, lika varmt där och ännu varmare i traktorn. Kände hur håret klistrade sig till huvudet. Kom fram till sista hagen som låg precis intill sjön där vi brukar bada. När djuren fått sitt körde jag ner till stranden. Inte en katt syntes till. Bara att dra av sig stövlar, blåställ och trosor och hoppa i.
-Ahhhhh så skönt. Jag tror inte jag klarat att köra tillbaka utan att kyla av mig och skallen. Simmade fram och tillbaka i vattnet en bra stund. Hörde vid nåt tillfälle att det prasslade i vassen men tänkte inte på det. Det var väl vinden.
Det var väl inte så mycket de fick se så jag mördade inte brorsbarnen
den dan heller. Killar i 5-6 årsåldern upplevs som otroligt tröttsamma
när man själv är 16 år
När jag kom tillbaka till gården och ställt in vattenkärran och tankade traktorn för nästa dag kom mina ohängda brorsbarn och såg väldigt luriga ut. Ett par dar senare utbrast en av dem under livligt fnissande; Emha har ett födelsemärke på rumpan! Vilket i och för sig är sant men det sitter så till att även den minsta bikini döljer det.
Det var inte vinden eller något djur som "susat i säven". Det var två frön av värsta sort.

1 kommentar: