onsdag 24 september 2014

-Baka dig frisk!

Saftigt rågbröd med äpple är det tänkt att det här ska bli.
Men det ska vara råg i degen inte bara i ryggen.
SLU, Sveriges Lantbruks Universitet, har undersökt effekterna av att äta knäckebröd gjort av rågmjöl istället för vitt bröd.
De som åt rågbröd inte bara kände sig mättare än de som åt vitt bröd.
De blev även mindre insulinkänsliga. Det behövs alltså mindre insulin för att bryta ner maten och man motverkar därmed åldersdiabetes.
Råg ger också en större mättnadskänsla och den som äter råg får också i sig något färre kalorier jämfört med motsvarande energimängd från vita veteprodukter med tillsatt kostfiber.
I ett forskningsprojekt som SLU gjort tillsammans med bland annat Umeå universitet och universitetssjukhuset i Örebro visade man också på att råg sänkte det så kallade PSA-värdet hos män med prostatacancer. Något som tros ha ett samband med den lägre insulinutsöndringen efter måltid.
I helgen ska jag testa det här receptet:
2 Avlånga formar, bröd
Bröd
  • 8 dl lättfil
  • 50 g färsk jäst
  • 1 dl matolja
  • 2 tsk salt
  • 2 dl Äppelmos,godast med egen hemmagjord!
  • 8 dl grovt rågmjöl
  • 7 dl vetemjöl special
  • 3 dl solrosfrön
  1. Blanda samman jäst med 37 gradig filmjölk. Rör ihop med alla andra ingredienser. Degen ÄR lös! Häll lite mjöl på degen, sätt över plastfolie på bunken. Låt jäsa cirka 30-45 minuter.
  2. När den jäst klart häll över degen i smorda avlånga formar. Pudra över lite mjöl igen och låt jäsa 30-45 minuter igen.
  3. Sätt ugnen på 175 grader. Grädda lågt i ugnen cirka 60 minuter. Låt bröden svalna helt innan du skär en skiva!!!

tisdag 23 september 2014

Gårdsbutiker är nog bra, men vem ska köpa?

Finfina svenska nyplockade äpplen! Men kunderna..... de finns tyvärr inte här
Politikernas vision för en levande landsbygd innefattar närproducerade livsmedel som säljs i olika gårdsbutiker.
I Västergötland finns idag 121 stycken. De flesta lokaliserade till Västgötaslätten i Skaraborg.
-Men var finns kunderna?
-De finns inte där gårdsbutikerna ligger.
I Hjo kommun finns sju stycken gårdsbutiker där du kan köpa blåbär, ost, sparris, bisonkött och fårskinn och garn.
I Hjo kommun bor 8.880 personer. Ett alldles för litet kundunderlag. Alltså måste kunderna komma körande från Skövde, Karlsborg, Tibro, Tidaholm, Skara och andra orter.
Detta drar bensin. mycket bensin helt i onödan.
Ska varje kund åka 4-5 mil på dåliga gårdsvägar för att handla drar det miljontals liter extra per år.
Sätter man det i relation till att bonden kunden köper av sparat 20 liter diesel i timmen på att plöja 2 centimeter ytligare så får inte jag miljöekvationen att gå ihop. De koloxidutsläpp bonden sparar äts tusenfallt upp av bondens kunder.
Västra Götalands län är tättbefolkat men det är väldigt skevt tättbefolkat.
Gamla Göteborg och Bohus län har mer än tredubblat sin befolkning sedan 1880 till närmre 900.000. Gamla Älvsborg län har fördubblat sin befolkning till närmre 500.000 medan gamla Skaraborgs läns står still på 270.000 invånare.
Förr fanns det, jag det finns än men i mindre skala, torghandel i varje västgötsk stad.
Bönderna körde sina varor dit och sålde dem var och varannan dag. Det var effektivt ur samhällssynpunkt. Alla de som handlade på torget kunde gå dit och slapp åka runt till kanske ett halvdussin gårdar för att få ihop sin middag. Varorna var så färska och nyodlade de kunde bli.
Matematiskt, ekonomiskt, och miljömässigt enda vägen är att ha gårdstillverkning men sälja där kunderna finns.
Att låta en lastbil samla upp varorna vid gårdarna och köra dem dit kunderna finns. I Västra Götaland finns tre större befolkningskoncentrationer, den minsta är Skövde med 50.000 invånare sen kommer Trestadsområdet, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg, med 150.000 invånare och giganten Göteborgsregionen med 900.000 invånare.
De kan göra gårdstillverkning lönsam. Mycket bättre än vad vi 9000 Hjobor kan.
Varorna skulle ändå vara lika närodlade även om de säljs i "Bondens saluhall" i Göteborg som på gården. Större är inte Västra Götaland än att en långtradare kör från ena ändan till den andra på ett par tre timmar.
Vinnaren skulle vara miljön. En utsläppskälla för samma mat som annars skulle kosta 1000-tals utsläppskällor

måndag 15 september 2014

Hur kan man vägra barn säkra leksaker?

Tre pojkar och en blindgångare. Lekplatsen en sönderbombad by.
En miljon svenskar vill vägra de här krigsbarnen en fristad.
En fristad med hela hus, hus med värme, rinnande vatten och hela väggar och tak.
Stolt visar han upp sin trofé, en blindgångare en granat som inte exploderat än.
De pojkarna leker med livsfarliga leksaker.
Nästa sekund kan alla tre vara en blodig massa utspridd över hela marken omkring dem.
Den granaten är gjord för att skada en pansarvagn. Pojkar är inte lika tåliga som en pansarvagn.
I Sverige hade leksakena kommit från Brio eller Lego och varit garanterat ofarliga
Jag kommer från Skaraborg, till ytan relativt stort. Med sydsvenska mått mätt. Där bor 250.000 invånare. Väster om Halle och Hunneberg finns resten av Västra Götalands län. Ungefär lika stort som Skaraborg. Där bor 1.400.000!
I väster finns all upptänklig kommunal service nästan i överflöd. I Skaraborg gör säkert kommunpolitikerna så gott de kan med de knappa resurser som skatterna inbringar men pengarna räcker inte utan de får lita till bidrag från västra sidan genom regionen.
Det skulle göra gott om vi var 50.000 fler, eller 100.000 fler eller ännu mer.
Vi skulle kunna få en betydligt bättre service med mer skatteintäkter.
Det förvägrar oss en miljon svenskar.

tisdag 9 september 2014

-Miljöpartiet dödar landsbygden! -Svensk mat kommer att bli en lyxvara!

Röstar du hål i plånboken på söndag? Röstar du för en död landsbygd?
Miljöpartiet lovar skattehöjningar på diesel med 61 öre/liter och på bensin med 57 öre per liter.
Det kommer omedelbart att slå mot landsbygden.
Det kommer lika omedelbart att slå mot din plånbok genom ökande matpriser.

Svensk högkvalitativ mat kommer att få svårt att hävda sig i konkurrensen mot utländsk skräpmat.
En traktor förbrukar ca 20 liter per timme vid ekonomikörning och hektar. Vilket innebär att en prishöjning med 57 öre på dieseln ger en merkostnad för vår gård på 11.400:- per gång traktorn behöver köra över fälten.
Därtill kommer tröskan som ska ha minst lika mycket. Transporterna av mjölken och av säden till silot tillkommer.
En genomsnittlig kostnad på 150:-/hektar vilket vi numera har 3 miljoner av i Sverige, 300.000 hektar jordbruksmark försvann senaste dieselhöjningen.
I södra Sverige är vi lyckligt lottade. En hektar jordbruksmark avkastar fem ggr så mycket som en hektar i norra Norrlands inland.
Pendlingsresor kommer att fördyras. För mamma som måste in till Hjo och jobba kostar det 300 kronor mer om året. Att åka hem till Hjo från Mölndal kommer att kosta 30:- mer per tur.
Kollektivtrafik är inget alternativ. Det går alldeles för få bussar eller tar för lång tid. Jag sparar två timmar på att ta bilen när jag ska hem.
-Det är alldeles förbannat lätt att vara miljövänlig - i staden!
Årets val står inte emellan alliansen eller rödgröna röran.
Det står om du vill rösta hål i plånboken eller inte.
Centern-Närodlad politik
Moderaterna-Landsbygd
Liberal politik för landsbygden